sunnuntai 11. maaliskuuta 2012

Unien sieppausta

En yleensä tulkitse uniani, vaikka tykkäänkin kirjoitella niitä ylös. Kiitos siis erään ystävättäreni, on minun pakko kokeilla tulkita viime yönä näkemääni unta.
Olin vanhalla ala-asteellani, jonka "yläpihaa" möyrivät ja möyhensivät traktorit ja muut maansiirtokoneet. Kuulin ohimennen joltain, että ne tekivät uima-allasta, johon vieressä seissyt ammattikouluopettajani totesi, että siinä on hyvä sitten meloa.
Seison koulun portailla, nojailen seinään ja keskustelen Kulkijan kanssa. Minulla on purkissa pienehkö, sinertävä hämähäkki. Puhumme siitä, että jos menisimme Papan mökille koulun jälkeen. Ilmeisesti tarkoituksemme on viedä hämähäkki sinne.

Koululla kuitenkin on tulossa jotkin pirskeet, joihin meidänkin on osallistuttava. Jotkin kirkolliset, häät tai konfirmaatio. En osaa sanoa.

Yhtäkkiä melonta-/uima-allas on valmis ja maansiirtokoneet ovat kadonneet jonnekin.

Sitten räjähtää ensimmäisen kerran; jostakin tulee yhtäkkiä ääniaalto, joka hajottaa kaikki ikkunat ja lasinsirpaleita lentää ympäriinsä. Suojaan kasvoni tyynyllä ja olen hengittämättä, etten vedä lasinsirpaleita henkeeni.
Kuljemme ympäriinsä ihmettelemässä, että mitä oikein tapahtui.

Olemme jossain huoneessa Kulkijan kanssa, luemme jotain kullanväristä kirkollista kirjaa. Ei ole Raamattu, jokin muu, jokin missä on lauluja/runoja/rukouksia. En tiedä, että onko sellaista oikeasti olemassa. Unessani kuitenkin on. Löydän sieltä etsimäni; "kirje" nimisen tekstin, jonka haluan lukea tai luettavan. Valitsen sen kuitenkin. Sitten tuleekin sisään ripariopettajani ja alamme keskustella siitä kirjasta. Makaan sängyllä/sohvalla ja näen ikkunasta kuinka jonnekin huoltoasemalle tms. jysähtää asteroidi. Ensin näkyy vain savua ja liekkejä ja sitten tulee taas ääniaalto, painan tyynyn uudestaan kasvoilleni ja painaudun sohvaa/sänkyä vasten. Ikkunan sirpaleet lentelevät ja ropisevat päällemme.

Sen jälkeen lähdemme siirtymään toiseen koulurakennukseen, juhlasaliin juhlistamaan.. jotain. Pihalla ollessamme jossakin räjähtää taas ja ääniaallon pyyhkäistessä ylitsemme, jokun päälle lentää iso ikkunankappale ja tämä henkilö vain jää makaamaan maahan, haavoittuneena ja verisenä. Ripariopettajani siirtelee lasinkappaleita tämän päältä ja kysyy, että kävikö pahasti. Maassa makaava sanoo, että ei käynyt. Olemme juuri menossa sisään, kun taas näkyy savua ja liekkejä. Hyppään johonkin kellarimaiseen tilaan, rakennuksen ikkunasta tai ovesta. En tunne ääniaaltoa, sillä olen maanpinnan alapuolella. Taas sirpaleita ja nyt vähän liekkejäkin. Bensa syttyy tuleen lattialla. Kierrän isäni kanssa rakennusta ja tutkimme vahinkoja; ei niitä ole paljon. Vesi kiehuu paikoitellen joissakin astioissa, mm. jossakin isossa punaisessa lasi... maljassa. En tiedä, että mikä sen virka on, mutta siinä kuitenkin kiehuu. Sen takana palaa pieni läntti bensaa.

Jatkamme kuitenkin kohti juhlasalia lopulta, seison liukuportaiden yläpäässä. Ohitseni kulkeva ripariopettajani kompuroi ja on vähällä pudottaa järjestelmäkameran, jota hän pitää kädessään. Huokaisen helpotuksesta, vaikka kamera ei taida edes olla minun.

Astun liukuportaille. Ne tuntuvat siltä, kuin niissä olisi miljoonia pieniä imukuppeja, jotka pitävät sinut paikallaan matkasi ajan. Joku toteaa takanani, että vau mikä kraka. Ylpeänoloisena sitten vähän korjailen pukuani, kaulusta ja kravattia. Pohdin myös ääneen, että nauravatkohan kaikki mulle, kun mulla on ylläni miesten puku. Puhuja (vaikka en häntä ole nähnyt, olen silti varma, että hän on yksi ala-asteaikaisista luokkatovereistani) vakuuttaa, että toiset ovat hölmöjä jos nauravat.
Ihmiset seisovat salissa ja katsovat eteensä. Näen sinne. Ex-tyttöystäväni tuijottaa minua. Hymyilee tuntemisen merkiksi. Hän on pukeutunut polvipituiseen mekkoon, joka on musta ja, jossa on valkoisia kukkia. Hänellä on kukkakimppu kädessäään. Hän näyttää mielestäni kauniilta. Minusta tuntuu hyvältä.
En ehdi saliin saakka, kun jo herään.
Koulu tarkoittaa luonnollisestikin oppituntia; mitä minun on opittava nyt? Koulu näkyy usein visaisissa elämäntilanteissa. Unet voivat käyttää koulua nykyisten ristiriitojen kuvastajana.
Hämähäkkikin tarkoittaa suopeaa onnea.
Häät ovat enne onnesta, lyhyestä tai pitkästä. Mutta saattavat myös tarkoittaa itsensä hyväksymistä.
Konfirmaatiosta en löydä luotettavaa tietoa - moni on sitä mieltä, että se on liitto Korkeamman kanssa tai aikuistumisriitti.
Isä edustaa suojelua, auktoriteettia. Uni kehottaa olemaan itsenäisempi ja luottamaan enemmän itseeni.
Kirje tarkoittaa, että uutisia olisi tulossa?
Eli...
Minulla on jotakin opittavaa vielä, ehkäpä itsenäisyys ja itseensä luottaminen, jotta voin hyväksyä itseni. Häät koulussa voisivat tosiaan merkitä tuota oppimista ja hyväksymistä, etenkin kun en kerkeä juhlasaliin saakka ennen heräämistä, en siis ole vielä täysin perillä. Täysin valmis. En ole vielä täysin hyväksynyt itseäni, mutta kulkemassa sitä kohti. Oikeaan suuntaan.
Hämähäkki ja sen siirtäminen toisaalle, tarkoittaa sitä, että minun on vietävä onneni turvaan, vai sitä, että en saakaan sitä ihan vielä? Vai ehkä, etten voi pitää sitä?
Ehkä onneni on lyhyt aikainen. Tai sitten onneni alkaa vasta siitä, että vien sen sinne, vapautan sen sinne.

Kirje unessani ei ollut konkreettinen kirje, vaan tosiaan jokin loruelma, jonka nimi on "Kirje". Halusin lukea sen tai jonkun lukevan sen minulle. En tiedä miksi. Siksi en ole jälkimmäisestä varma, en minä välttämättä saa mitään uutisia. Mutta se oli toisaalta hyvin tärkeä minulle ja sen nimi kuitenkin oli Kirje, joten ehkä se kuitenkin on uutinen. Tiedä sitä sitten.

Epäilen, että ex-tyttöystäväni näkeminen unessa on vain minun itseni reagointia siihen, että viimeinen keskustelu hänen kanssaan tuntui hyvältä. Hän on välillä kohdellut minua kuin kiloa paskaa, vaikka olen vain halunnut olla hänen ystävänsä, käydä hänen kanssaan kahvilla ja vaihtaa kuulumisia.
Eikä keskusteleminenkaan hänen kanssaan ole välttämättä sujunut kovin hyvin joka hetki, useimmiten hän reagoi kuin häntä ei kiinnostaisi. Viimeeksi hän kuitenkin esitti itsekin kysymyksiä ja tuntui jonkin verran olevan kiinnostunut siitä, mitä minulle kuuluu. Mikä siis tuntui hyvältä.

Ja nuo asteroidit ja räjähdykset lienevät eilisestä Terra Novasta, joten en anna niille mitään tulkinnallista arvoa.

Tällaista tällä kertaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti